Ur min svarta låda

Unknown

Jag är övertygad om att alla människor har en svart låda inbygd i sin  själ – ni vet en sån där som finns ombord på alla flygplan och som registrerar allehanda incidenter … totalhaveri inkluderat. Det är då svarta lådan kommer till användning. Men om allt gått normalt så raderas innehållet i den svarta lådan.
Just en sådan där incident inträffade häromdagen i min själs svarta låda och jag konstaterar att jag måste rapportera det inträffade – om inte annat för min egen själs ro. Incidenten var den att jag parkerade utanför ”min” livsmedelsbutik, men glömde att lägga fram en P-skiva. Och sådant kostar 500 kronor! Trots att butiksinnehavare varnade via butikens högtalarsystem, så var olyckan framme. Jag släppte allt jag hade för händer och rusade ut – men ack; försent! Och sådant sätter sina spår i en annan annars ganska så ren svart låda. Men jag skall kanske inte klaga:

En god vän skulle hålla ett föredrag i Uleåborg. På grund av flygstrejk i Finland valde han att flyga till Luleå (Kallax) och där ta en hyrbil till Uleåborg.
Efter föredraget och en natt därstädes så sätter han sig i bilen för att nå lunchflyget från Luleå till Stockholm. Färden gick kanske lite väl snabbt vilket observerades av den finska polisen och sånt kostar pengar i Finland. Många pengar! Dessutom skall böterna betalas direkt på platsen. Efter cirka en halv timmes försening blev stressen än värre. Full fart! Om planet skulle gå klockan tolv, så stod nu uret på kvart i tolv. Min vän kör fram till entrén på Kallax och rusar in till gaten och ber att få lämna bilnyckeln till markvärdinnan, som kanske skulle kunna vara vänlig att lämna den till Avis. Den vänliga markvärdinnan lät då meddela att det kunde han säkert göra själv, eftersom stockholmsplanet var inställt. Tablå! Med tunga steg vände han på klacken och gick ut för att ta hand om hyrbilen som han parkerat lite slarvigt. Jag behöver knappast berätta att framrutan pryddes av P-bot.

Som sagt; det finns de som har värre saker att radera ur sin svarta låda.

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

