En enkel tulipan – en räddare i nöden?

Skärmavbild 2014-03-22 kl. 06.34.39

Under min skoltid spelade jag handboll, en mycket handfast idrott på den tiden, eftersom man använde klister i händerna. Man blev med andra ord ett med bollen. Dock; det var  förbjudet, men att stävja detta brott hade antagligen betytt – inga spelare på plan.
I alla händelser hade vi det så organiserat att vår lagkapten som hälsade på domaren och motståndarlagets kapten var ren från klister vid denna stund. Antagligen en säkerhetsåtgärd för båda parter, för annars hade handskakningen antagligen blivit evig.
I ceremonien ingick dessutom att överräcka en blomsterbukett – i plastic? Dock var denna procedur enkelriktad och som plastic-blommor inte var något vardagsföremål, så gällde det att ta tillbaka ”investeringen” efter fullbordad match. Man kan därför redan  tala om ett för tiden då okänt begrepp – reecycling! Jag skulle vilja påstå att vi genom vår blomsterhantering var föregångare vad gäller att sprida glamour utan att tära på miljön – ett idag vedertaget begrepp, men då fanns det inte ens på kartan. Skärmavbild 2014-03-22 kl. 06.34.39

På förekommen anledning har jag nu stött på samma fenomen – att återanvända blommor – men nu på ett mer sofistikerat sätt. Jag har nämligen haft anledning att studera mäklarmarknaden och med den, den obligatoriska lägenhets-stylingen. Jag har dock inte fördjupat mina studier i huruvida de olika mäklarfirmorna har en faiblesse för någon speciell typ av blommor, men jag kan konstatera att den firman, vars bostadsutbud jag studerat visar den trendigt riktiga vita tulipanen. Naturligtvis kan jag inte känna strukturen, huruvida det handlar om äkta vara eller plastic, men en sak kan man konstatera, och det är att samma bukett återfinns i ett tiotal ”lägenheter till salu”. Inget slöseri med jordens resurser här inte. Nej, återanvändning är nu högsta mode, även om det handlar om en illusion.
Skärmavbild 2014-03-22 kl. 06.34.39

P.S. Observera en annan, inte fullt så artificiell trend gäller fruktskålarna. De innehåller apelsiner, äpplen, druvor – och fänkål!

1 kommentar

Filed under Kultur

One response to “En enkel tulipan – en räddare i nöden?

  1. Eva Henriksson

    Undras om de i Frankrike också plockar runt och stylar om med fruktskålar o tulpaner???Det måste vi få veta! Kram!

Kommentera

