Ansvar upa

Kanske dags att visa sitt riktiga ansikte

Kanske dags att visa sitt riktiga ansikte

Under gårdagen föll hovrättens dom i det uppmärksammade fallet där en cancersjuk människas dödskamp blev till ”bra TV”.
Det kanske låter banalt att beskriva ett trauma för anhöriga på det sättet, men jag kan inte se någon annan bevekelsegrund för  TV3 att sända det av produktionsbolaget Titan gjorda programinslaget. Bristen på takt, ton och finess, för att inte tal om etiska grunder tycks vara, alla dessa i producentledet mig helt främmande personer, helt  främmande.
Men så finns det ytterligare en ingrediens som jag tycker man förbigår helt i ock med att ”rättvisa” skipats och det handlar om det personliga ansvaret, både hos TV3 som hos Uppsala läns landsting.
I min värld kan jag inte annat tänka att det är en – eller flera – fysiska individer hos landstinget – (och TV3) – som gett sitt godkännande  till att det att det aktuella fallet i dokussåpan ”Sjukhuset” kom att sändas.

När jag avslutade mina juridiska studier, i samma veva, togs tjänstemannaansvaret bort, som innebar att en tjänsteman i offentlig förvaltning hade ansvar för beslut och direkt kunde bli föremål för disciplinåtgärder eller avsked vid förseelser.* Men se – nu är det så att anonymiteten blivit en sköld mellan beslutsfattare och individ, som gjort att mänskliga aspekter – enl. ovan– inte längre räknas.

Börjar det möjligen nu bli dags att återupprätta mänskliga värden och därmed ge ordet ansvar en reell innebörd?

* Jag vill poängtera att borttagandet av tjänstemannaansvaret och mina avslutade studier inte har något sammanhang, utan är ren tillfällighet.

P.S. Att TV3 kryper undan sitt ansvar ligger helt i linje med kanalens moral i övrigt.

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

