Brist på resurser?

– Skyll inte på mig!"

– Skyll inte på mig!”

Igår var jag på en sådan där tillställning som andra inte får gå på. Det kanske låter lite hemligt – och är det också. Men det hindrar inte att man får höra och lära sig mycket vid dessa tillfällen som man tar med sig utanför skål och vägg. Igår var en sådan dag då man fick sig mycket till livs eftersom de flesta man talar med är väl insatta i sina egna ämnesområden. Det handlar om ekonomer, filosofer, marknadsförare, konstnärer – ja, man kan kalla det ett miniuniversitet, men med mycket högre i tak. Igår träffade jag ett antal läkare, som berättade dittan och dattan om svensk sjukvård och speciellt om det sjukhus de själva var städslade vid – ett sjukhus som alla vara eniga om att det var för stort för det landsting som bestämmer över vården. Ja, det är så stort så att det aldrig går att peka ut någon ansvarig. Alla pekar på alla.
Staden – det vill säga Uppsala – har ett, på pappret ett helt fantastiskt sjukhus vad gäller kompetens och så tillvida uppfylls ett kriterium av landstingets utsaga på sin hemsida:  Landstinget skall ”präglas av kvalitet, effektivitet och omtanke”.

Så nu på morgonen läser jag i dagens UNT på insändarplats om de övriga två kriterierna – effektivitet och omtanke. I insändaren redogörs för ett fall – och om jag förstår saken rätt av min sagesmän, så är det inte något ovanligt – där en förälder fick vänta på barnakuten i dryga sex timmar utan någon som helst information. Samma visa var det vi ett inbokat återbesök, som då ”bara” tog 5 timmar. Några prov på ”effiktivitet och omtanke” kan inte jag utläsa av insändaren.

Kanske det ligger något i det svar som jag fick av en av läkarna när jag frågade om hur många som arbetade på Akademiska
– Ja cirka hälften!

 

 

 

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

