Va! – ett ålderstecken?

images

Människan är utrustad med åtminstone 5 sinnen, som i bästa fall samverkar och gör oss till empatiska varelser.  Jag tror mig ha god syn och jag hör mycket bra – det har jag i alla fall intyg på. Känseln är välutvecklad, lukten är väl sådär, men i gengäld lever jag med en hustrus näsa som kan betraktas som utrustad med ett ytterligt känsligt luktsinne. Till sist vill jag tro att min smak är väl utvecklad, även om den tar sig mer uttryck i gormandiska excesser än gourméeiska.
Men nu handlar det alltså om hörseln.
Det var dryga året sedan hustrun skickade iväg mig till vårdcentralen för att genomgå ett hörseltest, för ”du hör ju inte vad jag säger!”. Att denna mening kunde ha två innebörder tänkte jag inte på då, men snart framgick det hos audiologen att jag hörde perfekt, men inte ändå. Jag lyssnade inte! ”Perceptionen avtar nämligen med åldern”, hörde jag audiologen säga.

Jag kan alldeles för lite om hjärnans mottagningsförmåga av ljudvågor, men det är alldeles uppenbart att förmågan att lyssna avtagit. Eller kanske det är så att man redan hört det mesta och därför har mättnaden börjat ta ut sin rätt. Men det hindrar inte ändå, att jag mer och mer irriteras när ångradion får för sig att illustrera ”den talade kanalen”:s utbud med allehanda ljudkulisser.
Senast i raden av program som jag såg fram emot var denna morgons Lundströms bokradio som skulle avhandla Nalle Puh och om ett kidnappningsdrama i Sjumilaskogen, men istället mest blev en elak illustration av att lyssna på ålderns höst. Lyssna själva så förstår ni säkert vad jag menar. Under en ingress berättas om vad som förgåtts i Sjumilaskogen, hela tiden indränkt i en musikalisk ljudkuliss. Hela tiden pendlade mitt lyssnande mellan mansrösten och musiken, med följd att jag inte lyssnade på varken det ena eller andra.
Detta program var bara ett exempel på ljudradions nya profil. Det räcker tydligen inte med det talade budskapet.
Tänk er lite bakgrundsmusik till Dagens eko eller SMHI:s väderprognoser för att dölja de reella budskapen.
”Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta, sade redan Esaias Tegnér för 200 år sedan. En sanning som börjat komma på skam … eller har jag bara blivit gammal?

 

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

