”… i människans ställe”.

images

I måndags kunde man höra i ett Ekoinslag om robotiseringen av tjänstesektorn.
Med detta avses bland annat en automatisering av vanligt kontorsarbete och i det kan inbegripas så kallade kundkontakter.Och visst kan det tyckas bra, det som kan komma ut ur denna robotisering, men samtidigt … vi måste se upp!

Smaka på ordet ”robotisering”. Bara begreppet ger i alla fall mig frossbrytningar, och det speciellt fallet när kund och utförare möts.
Så här kan det låta ännu idag:
”Alla kundrådgivare är för tillfället upptagna just nu, men du behåller din plats i kön” eller ”samtalet kan komma att spelas in för din och vår (!) säkerhet”.

Men det är antagligen bara början!
Replikerna kommer säkert att försvinna inom några år. Nu förväntas man ju så småningom få tala med en människa, men om jag förstod Ekoinslaget rätt så kan, i en framtid, alla kontakter komma att skötas via kontorsrobotar.

Så här lät en fråga i reportaget ställd till en lätt euforisk dam i IT-branschen:
Varför kallar ni det för robot om det nu istället handlar om ett dataprogram?
– För att det gör något i människans ställe. Det är därför de heter robotar. Det är det som är det gängse begreppet i IT-världen.

Vänta nu!
”… i människans ställe”.
Är det så här vi vill ha vårt samhälle?
Ett drönarsamhälle.
En människa känner – tänker – agerar, men en robot känns inte så där inkännande.
Fara värt är väl att den bara agerar efter att ha tänkt på sitt programmerade sätt.
Men ekonomerna jublar!

 

 

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s