Putins register

images

Det första man gör när man läser någon känd persons memoarer är att söka i bokens register.
– Finns jag med?
För många går gränsen där mellan goda och dåliga memoarer. En del register är sparsmakade, medan andra gödslar med namn. Primärt kanske det bakomliggande motivet med s.k. name-dropping är att tillförsäkra sig en slutsåld förstaupplaga, men det senaste i registerväg kanske inte har så mycket med name-dropping att göra, men jag skulle kunna föreställa mig att samma avundsjuka föreligger hos dem som inte finns med i det här registret heller. Jag tänker naturligtvis på ”Putins register”.

Vad det verkar så är det mest moderater som finns med i registret, varför andra oppositionella inom svensk politik, bör sitta på sin kammare och undra:
– Varför är inte jag omnämnd?
Jag vet att vår utrikesminister ställt en fråga till den ryska ambassaden och bett om en förklaring, men det verkar som om ryssarna har svårt att krysta fram ett trovärdigt svar. Frågan synes mig något halvhjärtad och svaret lär bli därefter. Därför råder jag vår utrikesminister att omformulera frågeställningen och spetsa till den genom att fråga:
– Varför finns inte jag med i registret?

OSA Margot!

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

