Rolexbärarna

Unknown

Jag har en undran?

Sedan ett antal år har jag följt en av våra vanligaste utrikesministrar på hans resor runt om i världen – och det är inte utan att man blir imponerad av hur denne person håller ihop, inte bara fysiskt utan även psykiskt. På den tiden denne minister satt i regeringen kunde jag ha viss förståelse för allt hans resande och jag kunde skönja en viss logik i alla de möten som han deltog, men sedan ett knappt år är han befriad från ansvar för Svea rikes utrikes affärer, men det hindrar inte honom från att fara omkring som en skottspole runt vår glob.
Det är nu inte min uppgift att bedöma resultatet av hans ilande från land till land, från möte till möte, från bankett till bankett, men jag mäste säga att jag ibland behäftas av misstanken att de finns ett antal koryféer som far omkring och spelar på ett självspelande piano, för att dessemellan delge oss stillasittande medborgare en del av de partitur som världens ledare tycks tolka vid sina summits – allt via en blogg.
Upphovet till min fundering startar då jag läser på vår bloggande f.d.ministers arbetsschema det närmaste halvåret:
Jag ser nu att mina olika uppdrag under de närmaste månaderna kommer att ta mig till Accra, Seoul, Abu Dhabi, Guangzhou, Peking, Dubai, New Delhi, Los Angeles, New York, Bangalore och Washington – om jag nu håller mig utanför den europeiska kontinenten.  

Visst låter det imponerade; allra helst för oss, vars värld begränsas av kostnaden för att åka lokalt in till närmaste stad i akt och mening att få rättelse på någon orättfärdig kommunal behandling. Men nog undrar jag: Vad kommer ut av allt detta resande, alla dessa möten, alla dessa banketter?
Och vem står för fiolerna?
Det är inte utan att jag kommer att tänka på salig Tage Danielssons grallimatikcitat:

Regel: Män som styra världens öden bära Rolex armbandsur.
Undantag: Män som styra världens öden.

Min undran blir därför: Bär Carl Bildt en Rolex?

1 kommentar

Filed under Kultur

One response to “Rolexbärarna

  1. Jens

    Japp, han äger en rolex.

Kommentera

