Miss Fearless

imagesDenna morgon fick jag kanske anledning att addera en person till listan av människor som jag tycker gjort något väsentligt för mänskligheten – stort som smått. Att personer som Mahatma Gandhi, Martin Luther King och Kofi Annan är kanske inte så svårt att acceptera.  De avviker ju påtagligt från den mediala skara, som jag lite föraktfullt vill kalla ”argumenten svaga … höj rösten” och symboliserar ”mycket prat, men lite verkstad”. Nej, de människor som jag gärna lyssnar till är för deras gärningars skull.
Alltså.
Den person som jag nu vill addera heter Inga-Britt Ahlenius och som intervjuades i programmet ”Söndagsintervjun”.

Jag skall nu inte förstöra all den klokskap som hon förmedlade utan hänvisar helt sonika till det refererade samtalet, men skriver gärna under på att här har Sverige en en reell kvinna med hög integritet, och det bara genom att vara sig själv.

Dessutom vill jag tacka intervjuaren Martin Wicklin för att han höll sig på banan hela tiden – inte en enda banal fråga. Inte ens om Inga-Britt Ahlenius var feminist!

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

