Tro mot bättre vetande

imagesOm man skall tro våra medier är människan en naken apa som förstör sin egen miljö och som på sikt hotas av sin egen undergång. Uttolkarna av denna apokalyps slår sig för bröstet, och pekar på att man nu har bilagt all oenighet och stakat ut den enda, i Paris formulerade, vägen.
Finns det bara en väg? Himmel eller helvete. Det känns nästa religiöst!

Precis som all annan religiositet går ut på att söka förvandla tro till vetande, så känns det konstigt om frågan om den globala uppvärmningen skulle vandra samma väg. Som det ser ut i dagsläget så tror en majoritet att jorden kommer att förvandlas till ”ett brinnande klot” om ingenting görs åt koldioxidutsläppen. Men frågar man så den yttersta vetenskapen så är man inte alldeles säker på sin sak. Här pågår alltså en process om att söka omvandla tro till vetenskap.

Själv sitter jag i den belägenheten att jag vet inte, samtidigt som jag inte tror. Detta gäller religion som den globala uppvärmningen. För det får jag kritik. Precis som Tage Danielsson så väl formulerat fenomenet; med en åsikt man har är det föga bevänt om den delas av mindre än 50%, så skall jag foga mig i majoritetens åsikt. Mot bättre vetande?

Eller kanske ändå enklare uttryckt: Jag vet inte vad jag skall tro.

Därför kändes skönt att läsa Johan Hackélius senaste krönika.

 

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

