Lemmy är död.

Häromdagen blev jag väldigt gammal – i ett slag.

Jag kom i kontakt med en något yngre vän – det skiljer bara cirka 5 år – som lät meddela att Lemmy har dött!
– Lemmy? frågade jag.
– Ja Lemmy!
– Lemmy? Vem är det? undrade jag vidare.
– Det vet väl alla, berättade då min något yngre vän och tittade något undrande på mig och tillade lite roat:
–Vet du inte vem Lemmy var? Det vet väl alla vem Lemmy var. Lemmy är en ikon för hårdrocken. Hans bands hette Motörhead  men egentligen hette han Ian Fraser Kilmister. Som sagt, känner du inte till Lemmy. Han blev väl sjuttio – precis som du är ………
Informationen fullkomligt sprutade ut och jag kände mig mer och mer som en mindre vetande  vilket jag också var.
Vad gör man när man inser att man själv och en vän som man sett som en jämlike, i alla fall åldersmässigt, levt/lever i två, så skilda värdar.
Man känner sig naturligtvis tillplattad och undrande över hur det kan komma sig att man kan leva i  så skilda världar, för att en stund senare undra hur det kommit sig att vissa kulturyttringar har fått tolkningsföreträde. Alla vet vem Lemmy är men antagligen är det få som känner Jonathon Scott.

För att inte tappa hela tron på mitt existensberättigandes svarar jag därför med en motfråga:
– Visste du att Jonathon Scott har avlidit.
– Jonathon Scott? undrade min något yngre vän.
– Ja, John Scott!
– Johnathon Scott? Vem är det? undrande han vidare.

Ja, om inte annat får du väl gå hem och lyssna.

P.S.

Du, käre läsare som inte förstått vad jag menar med mitt inlägg har antagligen inte lyssnat till Jonathan´s tolkning av Wagners Tannhäuser. Inte bara musiken, utan kanske än mer om hur mänsklig hjärna fungerar.
Inget ont om Lemmy och hans musik, men min innersta undran kvarstår – varför borde jag inte känna till Lemmy, samtidigt som ”alla andra” kan svära sig fria från att känna till Jonathan Scott?

 

 

 

1 kommentar

Filed under Kultur

One response to “Lemmy är död.

  1. Mats Josephson

    Kul och tänkvärt. Fråga honom om Eddie Condon Mats

Kommentera

