Ett riktigt födelsedagsfyrverkeri

UJW i Jazzbaren

Denna morgon hade jag för avsikt att gratulera Ulf Johansson Werre, men kände inte bara för att skriva ett Grattis på hans Facebooksida utan tänkte försöka hitta på något mer substantiellt. Och se; vad kunde man väl hitta? Någon gratulant som vaknat tidigare än jag, hade istället för  ”blommor” uppvaktat med en liten pedagogisk film – en film som man direkt kunde associera med Ulf´s image.
Efter att ha bevittnat innehållet kunde jag därför skriva till honom och uppvakta med ett pianostycke med Ulf i huvudrollen, som blivit något av min egen en hjärntvättare. Vill man koppla av, alternativt ladda batterierna så lyssnar jag – och tittar. Sammantaget har jag många gånger funderat över hur hur människans alla sinnen kan samverka i kombination med teknik, motorik, improvisation och samspel. Här är jazzen oslagbar.
Naturligtvis är det inte bara Ulfs eminenta pianospel som fångar, utan naturligtvis en mig närstående – samt Calle Rasmusson. Här bjuds på musik av högsta klass och trots att jag spelat upptagningen säkert ett otal gånger så går foten mest hela tiden.
Upptagningen är gjord för knappa 4 år sedan år sedan i anslutning till en avslutning för kursdeltagare i Senioruniversitetets kurs Jazz History Alive. Och som sagt – Ulf Johansssons pianospel är sanslöst. Kort sagt det svänger!
Men det som jag kanske mest fascineras av är kursdeltagarna. Här sitter jag och har svårt att hålla motoriken i schack, men se  … beskåda de församlade –  får man förmoda – jazzentusiasterna och deras flegma. Inte en min … inte en endaste liten vinkning med foten.

Men grattis Ulf! Jag vet att du satt dina lyssnare i rörelse!

 

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

