Oh my god …!

Unknown

Oh my god ……………..! Snart smäller det.

 

Härom morgonen vaknade jag tidigt och fick som välkomsthälsning till den gryende dagen ”smaka på” en morgongudstjänst, utförd av en salvelsefull predikant. Hans huvudbudskap var att människan skapats till Guds avbild och det genom att Jesus kom till vår planet, för dryga 2000 år sedan.

Först berättar pastorn vilken sinnrik konstruktion som Gud skapat i tidernas begynnelse. Det handlar då om den den mänskliga kroppen och sedan målar han upp en dramaturgiskt intressant bild av när Gud kungjorde sitt faderskap. Detta skedde i samband med att Jesus klev upp ur Jordanfloden efter att blivit döpt. Det var då som ”himlen öppnade sig, och han såg Guds ande komma ner som en duva och sänka sig över honom”. ”Och en röst från himlen sade: ”Detta är min älskade son, han är min utvalde”.

Vid det här laget började jag vakna och började lyssna förundrat på den vidare predikningen.

Nu vill jag klargöra att jag inte är troende och därför kanske gjorde ett antal oexegetiska reflektioner, då jag hörde pastorn. För det första skulle jag dra slutsatsen att Gud är av människogestalt eftersom han skapade Jesus, och därmed mänskligheten, som sin egen avbild. (Just detta faktum har alla troende, som jag stött på under mina 70 år, förnekat. Man skall inte se Gud som varande en människa och framför allt inte av maskulint kön. Nej det skall vara något gudomligt över Gud(sic!).)

Men det som jag kanske mest reflekterade över, var Guds senfärdighet. Här har människan existerat i mer än kanske 160-tusen år, men först för 2000 år sedan kom han till skott och erkände faderskapet. Varför denna tvekan?

Nå, det är ju lätt att raljera över evangelisternas nedteckningar, men min avsikt är inte att chikanera en enskild, troende och salvelsefull predikant – var en och en får bli salig å sin tro – men det som skrämmer mig är när jag lyssnar till republikanska presidentkandidaters argumentation, som i många stycken bygger på just evangelisternas ”minnesanteckningar”, de som min morgonpredikant refererade till.

 Samtliga kandidater till USA:s högsta ämbete bekänner sig till ”den rätta tron”, som den beskrivs i evangelierna – allt annat skulle vara en dödssynd! Jag har faktisk aldrig hört en amerikansk politiker uttrycka det ringaste tvivel om Guds existens. Istället ser man den sittande presidenter ta sig för vänstra bröstet och utropa: God bless America. Men vilken gud som avses kan man bara gissa sig till.

USA är officiellt en sekulär stat. Det första tillägget till den amerikanska konstitutionen garanterar fritt religionsutövande och förbjuder inrättandet av någon religiös styrning, men samtidigt skall man veta att dryga 45 % av alla amerikaner är kreationister, det vill säga att en gud skapade människan i nuvarande form. Följaktligen ligger det faktiskt i farans riktning att världen kan komma att styras av en människa som tror att jorden existerat i högst 10 000 år och att Gud är en allsmäktig ”gubbe”, som åtminstone tagit 8000 år på sig för att ge mänskligheten en religiös symbol.
Vem kan stoppa Trump? Blir det Cruz, Rubio, Kasich, Christie, Bush eller Carson? Eller något ännu värre?
Tyvärr spelar det nog ingen roll, eller 
är jag fördomsfull när jag konstaterar att jag räds denna utveckling?

Primärvalen börjar den 1 februari i staten Iowa.

 

 

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s