Man tror inte att det är sant … ?

Varning! Tron kan försätta berg

Varning! Tron kan försätta berg

Jag har i ett tidigare inlägg uttryckt min oro för vad som kan hända i november 2016 i USA. (Men jag vill inte påstå att min oro blivit mindre sedan jag läst att en viss Mrs Palin anslutit sig till kandidat Trump.)

I alla händelser baseras sig min oro på att USA:s politik – inrikes- som utrikespolitiskt –   inom några månader kan komma att styras av en president som har kreationsismen som grundläggande ideologi. Jag har under alla mina år skrattat åt all dessa skapelseberättelser som alla religioner baserar sin tro på och tyckt, kanske lite avvärjande, att påståendet att den första människan var en ryss som uppfann sig själv i en flaska, var rolig på grund av sin orimlighet– men nu kan en dylika amsaga bli verklighet.
Dessutom har jag inte tagit den.sk. kreationismen på riktigt allvar, eftersom jag betraktat den som en ett utslag av amerikanarnas kulturellt förmenta trosuppfattning – en kultur där det tillhör pjäsen att man skall ”gå i kyrkan” – och inte som någon traditionsframkallad svensk kulturyttring. Men så kom jag att läsa en spalt i dagens UNT, skriven av Håkan Holmberg, där han hänvisat till en debatt som på gått i Dagens nyheter, en debatt som pågått den senaste tiden utan ha direkt uppmärksammats i någon större utsträckning. Och det är nu jag förstår att vi inte behöver ondgöra oss över amerikanska politikers naivitet – den finns faktiskt på närmare håll. I debatten förekommer nämligen ett inlägg från ordföranden i  föreningen Genesis, Göran Schmidt, som av förklarliga skäl inte spelar någon större roll i det svenska samhället gudskelov (sic!). Jag läste samtliga debattinlägg, men blev mest förvirrad, då Genesis talesman inte tycktes kunna skilja på kultur och biologi, då hans värdegrund bygger på att ”naturvetenskapen inte har några direkta bevis för evolutionen”.
Som tur är har nu Skolverket, som lade grunden för den i DN refererade debatten genom grumliga skrivningar i läroplanen, backat och skriver nu: ”Skolverket jämställer inte pseudovetenskap med etablerad vetenskap. Undervisning om livets uppkomst och utveckling ska bygga på den vetenskapliga teorin om evolutionen”. Det känns skönt att veta, men ändå förstärks min oro för att kreationismen är så vida spridd. Jag trodde att vi, i vårt förment sekulära samhälle, hade kommit längre än i USA.
Eller?
Kan någon tänka sig att en politiker i Sverige för ett ledande parti skulle utge sig för att tro på den fornnordiska skapelseberättelsen?
Men nej!
Men nu är det verklighet – I USA.

P.S. Detta inlägg gäller inte för ett inlägg i en trosdebatt, utan vänder mig mot att tro upphöjts till vetenskap i vissa religiösa kretsar.

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

