I kafkaland

 Jag – en sann Kafkan


            Jag – en sann Kafkan

 

Denna morgon läste jag en krönika på nätet – Det Goda Samhället – skriven av Arvid Nilsson.
Dock får man reda på, redan i den först meningen, att ”jag heter inte Arvid Nilsson” – Arvid Nilsson skriver under pseudonymen Arvid Nilsson.

Detta, kan tyckas, är ett väldigt komplicerat sätt att uttrycka att någon skriver under pseudonym, men det finns en orsak. Han är nämligen bärare av tankar som inte anses önskvärda.
Vilka tankar det handlar får man bäst genom att läsa Arvid Nilssons krönika.

Så långt har det alltså gått i här i Sverige att människor inte vågar uttrycka sig i rädslan att bli offentligt uthängd. Pseudonymen blir ett sätt att leva och i förlängningen kan man ana ett Kafkaland där alla till sist kallar  sig Arvid Nilsson.

Men kanske det börjar hända något!
Efter att ha läst ett uttalande av SVT-journalisten Janne Josephson känner jag att det finns hopp.
Han säger i en intervju i Helsingborgs Dagblad: Flykting- och invandrarfrågan är det största journalistiska sveket som min generation journalister genomfört i det här landet. Vi har inte på ett seriöst och trovärdigt sätt beskrivit vilka oerhörda problem som finns i ett mångkulturellt samhälle. Jag tillhör dem som försvarar det mångkulturella samhället. Men vi som försvarat det har ju förskönat det. Det är otroliga saker som har hänt i arbetarförorterna, där en trappuppgång på några år kunde förvandlas, medan vi stämplade rasist i pannan på de som protesterade och sedan själva förskansar oss i områden långt bort från flyktingar och invandrare.

Kanske en dylik bekännelse visar vägen ut ur Kafkaland och ger möjligheten för ”Arvid Nilsson” att framträda och stå för sin åsikter – insiktsfull som han är.

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

