Albert – från Linköping?

En oikti öchötte

Se där – en oikti öchötte!

Jag sitter och läser en biografi över Albert Einstein.
Det är en nära bekant från Linköping, som lånat ut  biografin till mig för att han hittat ett begrepp i boken som skulle kunna göra Linköpingsborna lite förmer. Nu vet jag inte om det var för att min bekant hittat begreppet ”ekolali”, som betyder att man tvångsmässigt upprepar ord eller fraser, som han lånade ut boken till mig. Men man kan kanske undra.
Nu frågar sig säkert vän av ordning – vad det här är för trams? Påstår någon, mig närstående, att  Albert Einstein och Linköpingsborna skulle ha något gemensamt?

Låt mig förklara.
Min östgötske bekant har vi något tillfälle berättat för mig om hur man kan skilja huruvida en östgöte  kommer från Norrköping eller Linköping bara genom att lyssna. Båda har visserligen den lilla egenheten gemensamt att de inte kan skilja på grav och akut accent, så när en östgöte säger anden så får man gissa sig till om han menar fågeln eller själen. Men man förstår i alla fall att det handlar om en ”oikti öchötte”.
Men så var det det här med med vad som skiljer östgötar åt.
Eller som min nära bekant beskrev det:
– Alla infödda östgötar kan inte skilja på grav och akut accent – kan dom inte,  mens  Linköpingsbor har en tendens att repetera allt dom  säger – gör dom! Och som sagt – det gjorde Einstein också – gjorde han … och vi från Linköping – gör vi.

Faktum är att jag personligen prövat eokali-hypotesen så fort som jag stött på en östgöte och många gånger är då jag fått beundrande blickar. Senast från en bankdirektör, en antropolog, en sjuksköterska och en präst. Hypotesen stämmer – gör den!

P.S. Jag vet inte om min nära bekant låtit sig influeras så till den milda grad av Einsteins lilla språkliga egenhet att han, vad som påstås, döpt sin son till Albert – har han! Vad vet jag – gör jag?

2 kommentarer

Filed under Kultur

2 responses to “Albert – från Linköping?

  1. Jag hade en jobbarkompis som gjorde just så, och han är inte östgöte utan sörmlänning.

  2. Från Eksjö i Småland till Linköping i Östergötland är faktiskt inte så långt- så det inte är. Omtagning är vanligt där också – så det är. Men då låter det så här – så det gör.

Kommentera

