Övervikt?

hans_eriksson

Endast som illustration av ett dilemma.

Har du varit på ett gym?
Det är, minst sagt, en säregen upplevelse.
Jag tror inte ens den mest garvade inspektören från Arbetarskyddsstyrelsen skulle ge sig i kast med att söka bedöma de maskiner som ett gym kan uppvisa. Allt sker därför på egen risk, även om varje maskin är försedd med en amerikansk friskrivningsklausul – en sådan där klausul som ingen någonsin läst, än mindre följt, men som försörjer 10 000-tals amerikanska advokater. Kan inte tänka mig att någon uppsöker läkare för att kontrollera sin hälsa före det att man ger sig kast med redskapet.
I alla händelser – folk infinner sig regelbundet och utsätter sig för rörelsescheman som homo sapiens näppeligen är skapta för, men som din P-tränare visat dig mot en extraslant.
Men;
för den som nu inte har någon personlig slavdrivare ger stunden på ett gym i alla händelser pauser med vidhängande kontemplation.

Jag har ingen P-tränare!
Följaktligen har jag blivit sittande mellan passen och funderat över:
Vilket ger mest? Att förflytta 50 kilo tio gånger eller att förflytta 100 kilo 5 gånger?
Säkert finns någon läkare, fysiolog, eller kanske t.o.m. veterinär som vet svaret på denna fråga.
Men så kommer det mest outgrundliga:
Om jag belastat mig själv, på grund av en ständig pågående vällevnad, med cirka 20 kilos övervikt, vad blir då skillnaden om jag med min nuvarande vikt bär omkring 20 kilo extra på gymmet i form av s.k. Kettlebells.
kettlebell1

Det är ovädersägligen så att alla läkare, fysiologer, eller kanske t.o.m. veterinärer  kan vidimera att då ökar förbränningen och man går ner i vikt.
Men fortfarande? Bara för att man bär ”fettet” utanför kroppen – varför går inte vi lätt överviktiga ner i vikt. Och till vetenskapen inte kunnat visa motsatsen så undrar jag.
Är det inte roligare att äta gott och bli överviktig och därför – gå ner i vikt?

Osa till en som funderar!

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

