Om att välja sida

Den enda vägen?

Hur skall man kunna välja sida?

Året var 1958 då jag var med om min första utlandsresa. Resan var  föranledd av att min bror skulle få lära  sig tyska och fick därför skjuts till danska Gedser för vidare transport. Mina starkaste upplevelse av Danmark blev att man inte hade bokstaven å i alfabetet och att man inte körde sin bil till  vänster. Stora skyltar, som inte ens en analfabet kunde misstolka gav besked om vad som gällde i Danmark.  Ett alternativ för min far hade naturligtvis varit att han stått  på sig  och hävdat att han som svensk hade rätten på sin sida (sic!), samtidigt som han med nödvändighet konstaterade det fanns bara ett sätt att överleva. Låt oss kalla fenomenet ”anpassning till verkligheten”. Hur som haver; allt löpte väl och vi överlevde – för att inte  tala om alla danskar.
Men nu tycks inte det vara lika självklart att ”anpassning till verkligheten” är det som gäller. Allt som oftast läser vi i våra medier om utrikes personer som kommer till Sverige och vill hävda sin rätt till att välja sida. Jag behöver säkert inte exemplifiera vilka rättigheter jag tänker på utan vill endast framföra en undran om det därför, trots allt, inte finns ett behov av att det sätts upp stora skyltar vid våra gränser som förkunnar:

VÄLKOMMEN TILL SVERIGE.
SVERIGE ÄR EN DEMOKRATI.
SVERIGE  ÄR EN SEKULÄR STAT.

Unknown

 

 

 

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

