Håller jag på att bli en sur gubbe?

Var skall det här sluta?

Var skall det här sluta?

Skummande av irritation ser jag dagens unga människor, hur respektlöst de far fram  – till och med på Långfredagen.

Långfredagen var knappast heller en favoritdag för oss som var unga på 40/50-talet. Visst försökte vi bryta oss loss och vara rebelliska, men auktoriteterna, statskyrkan och vår väluppfostrade föräldrageneration, såg till att vår ungdomliga egoism hölls tillbaka. Alla unga människor förutsattes sitta på kammaren och betrakta sin egen synd och skuld och möjligen lyssna till Sveriges Radio som spelade sorgesam musik mest hela dagen. Det var till och med så att läxböckerna kunde ses som en utväg ur tristessen. Och även om vi inte lydde ”överheten” 364 dagar, så blev trots allt långfredagen den dag då man visade återhållsamhet och respekt för omgivningen.

Men idag har det blivit annorlunda. Man kan till och med  gå till gymmet på en långfredag!
Även om denna späkning kanske kan ses som en påminnelse om vad som skedde för 2016 år sedan, så kanske någon tror att jag reagerar över det vanvördiga över att gå till gymmet på en Långfredag. Men nej –  jag var ju också där!

Nej, det är faktiskt inte det jag irriterar mig på.

På det gym som jag frekventerar finns ett tjusigt omklädningsrum med mer än 100 skåp och här har jag konstaterat att unga människor aldrig stänger till skåpluckan när de lämnar omklädningsrummet. Det gör vi gamlingar. Och när man går ut genom en dörr så håller unga människor aldrig upp dörren för efterkommande. Det gör vi gamlingar.

Som sagt; skummande av irritation ser jag dagens unga människor, hur respektlöst de far fram – på en Långfredag.
Och inte bara då!

Var skall det här sluta?

2 kommentarer

Filed under Kultur

2 responses to “Håller jag på att bli en sur gubbe?

  1. Nils af Geijerstam

    You made my day!

  2. Jan Lundgren

    Underbar läsning!

Kommentera

