Ha du hört talas om företagskultur?

Skärmavbild 2016-04-06 kl. 17.38.37
På den tiden jag var aktiv på ”marknaden” och undervisade i vad som menas med intellektuellt kapital så fick jag en ide´.

Jag skrev brev till de 25 största svenska företagen i Sverige, adresserade ”Till ”Kulturchefen”. Några dagar senare följde jag upp brevet och talade initialt med förvånade växeltelefonister som satt handfallna när jag bad att få bli kopplad till företagets kulturchef. Växeltelefonisterna kopplade mig ömsom till presschefen, personalchefen och i ett fall till VD:s sekreterare. Efter 13 samtal gav jag upp! Inget av företagen hade någon kulturchef men som en presschef uttryckte det: Vi har ingen kultur – vi har en anda.
Då gav jag upp.

Ett av företagen var Nordea!

 

  • Intellektuellt kapital kan man mycket förenklat dela upp i Humankapital och Strukturkapital.
  • Humankapital kan ses som medarbetarnas kompetens, förmåga och
    relationer.
  • Strukturkapitalet består av verksamhetens processer, varumärke,
    patent, kultur, kundrelationer etc.
1 kommentar

Filed under Kultur

One response to “Ha du hört talas om företagskultur?

  1. Pingback: Kulturskymning … | Flanera.se

Kommentera

