Signalspråk?

Unknown

Jag vet att jag kanske inte tillhör de mest radikala i samhället, varför jag ofta lätt reagerar mot petitesser; som nu senast med att vårbudgeten presenterades igår. Lite andas det hela ”vem bryr sig” och jag har inga svårigheter att instämma, men det finns en liten detalj som ändå stör.
I morse kunde jag läsa i Uppsala Nya Tidning om att biträdande minister Bolund (mp) uppträdde i en cykelbutik i Uppsala för att informera hugade om regeringens budget. Miljön skulle väl svara upp mot att en liten, liten detalj skulle åskådliggöras – den att RUT-avdraget skall utsträckas till att omfatta även reparationer av saker som annars slängs.
Men nu – detta val av lokal för att delge medborgarna om hur regeringen tänkt styra detta land – är det inte att sjaska ner politiken? Är inte politik mer seriöst? Personligen handlar politik för mig, ytterst, om allas vårt väl och ve, men att då presentera en budget i en cykelverkstad känns både nonchalant och ovärdigt för mig.

Jag är inte av den sorten att allt var bättre förr – ju förr des bättre – men det är inte utan att jag må betrakta vår förre finansminister Gunnar Sträng framträdande i stats-TV:s som en uppvisning i vad politiken egentligen står för. Kanske har vi kommit dit att politik är alldeles för allvarligt för att skötas av politiker?

 

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

