Kaplansmitta? – eller – dansar med vargar.

images

Jag brukar då och då läsa en krönikör på nätet vid namn Patric Engellau.
Eftersom sajten, Det Goda Samhället, där han uppträder regelbundet ger sig ut för att ”vilja skrapa på samhällets ”sanningar” och håller ingenting för heligt”, så läser jag alltid hans artiklar med en nypa salt. Som nu; i den senaste krönikan, där han refererar till att han nyligen varit på ”ett seminarium där det förekom åtskilliga framstående samhällstyckare”. Vilka dessa var och vilket seminarium det handlade om framgår inte och inte heller kan man utläsa krönikörens umgänge för alla som refereras till,  framträder som:
–”En deltagare gjorde en framtidsspaning”,
–”frågade en tänkare uppgivet”,
–”ett halvdussin av tänkarna”,
–”två bemärkta partigängade”.

Jag frågar mig därför:
Med herr Kaplans famösa umgänge i gott minne så undrar jag varför herr Engellau i sin krönika hela tiden refererar till källor som tydligen skall förbli anonyma. Har all dessa inte rent mjöl i påsen eller är det kanske rent av rena fantasifoster, eftersom de inte kan presenteras med namn och i förekommande fall partibeteckning?

Förr gällde devisen säg mig vem du umgås med, och jag ska säga dig vem du är, men nu verkar vi kommit så långt i samhället att man inte vill eller törs röja sitt umgänge. Eller är det rent av så att de flesta kretsarna blivit så anonyma så ingen vet till sist om vem som är varg och vem som är lam i flocken.

Rädslan för sanning och öppenhet skakar i sina grundvalar!

Lämna en kommentar

Filed under Politik & samhälle

Kommentera

