Prästens lilla kråka II … forts.

Skärmavbild 2016-05-12 kl. 09.31.30Jag vill gärna tro att jag inte tillhör kategorien som dömer hunden efter håren, men ibland kan jag inte hjälpa mitt utlopp för när människor koketterar – och då speciellt i politiken. Ett sådant tillfälle uppstod i går, fredagen den 13 maj, då en yngling, Gustaf Fridolin, lät sig återinstsalleras på den miljöpartisitiska tronen. Jag vill inte sticka under stol med att jag osäkrar den intellektuella pistolen så snart han uppträder som” skoulminister”. Med en, från början oerhörd, nästintill onaturlig hög svansföring, samtidigt, likt elake Måns påpekar – ”men han saknar ju svans!” – så har jag aldrig lyckats förstå denne, i mina ögon kuvösprodukt.
Det är naturligtvis gement att döma unga, ambitiösa människor i karriären, men när attityderna svänger mellan mästrande och självutplåning känner i alla fall jag osäker på personen i fråga. Som konkret exempel vill jag ta fram hur han efter några månader som skolminister visste hur ”hans” skola skulle räddas inom 100 dagar, samtidigt som han nu cirka 600 dagar senare känner sig ”stolt och ödmjuk” inför egna tillkortakommanden och därmed efterföljande nystart för MP.
Jag misstror, som sagt inte detta språkrörs ambitioner, att nå toppen inom politiken, men ibland undrar jag om inte bristen på självinsikt och erfarenhet kommer att vara hans Akilleshäl framgent.
Kanske en insikt om att allt grönt, även det, ibland måste komposteras – istället för att leva i tron om ett inköp av en varmkompost för gamla matrester löser all problem – kan vara på sin plats.

Prästens lilla kråka I

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

