På refugen

Är detta tidens melodi?

Är detta tidens melodi?

Det är inte utan jag studsar när jag lyssnar till ett radioprogram i P1 och dess nya utformning.

Tidigare leddes programmet mycket förtjänstfullt av en programledare, Anna Lena Ringarp, och en språkprofessor från Göteborgs universitet, Lars-Gunnar Andersson.
Programmet kom att bli, kanske inte så konstigt, ett av de mest uppskattade eftersom ämnesområdet berör oss alla – nämligen språket.
Och så, för något år sedan bytte programmet skepnad, med en ny programledare och två språkvetare där programledaren Emmy Rasper, utmärks av  en ungdomlig glättighet.
Och visst är det härligt med ungdomlig nyfikenhet och viss kunskapsgirighet, men det räcker inte. Jag – jag är säkerligen inte ensam, och jag tror att vi ”gamla” lyssnare fordrar  något mer. Kanske en viss intellektuell spänst i kombination med viss allmänbildning – (vad det nu är?) – kunde kanske vara på sin plats.

Hur som haver, under en biltur så höll jag på att köra in en refug – en tillfällig tillflyktsort – då jag hörde programledaren, apropå frågan om ordet ”hjärntvätts” etymologi och språkexpertens hänvisning till Koreakriget som en av källorna till ordet, undrade:
– Koreakriget … när var det?

Jag vet, att området kunskap är oerhört brett och svårdefinierat, men jag undrar i alla händelser om det inte borde finnas några som helst krav på viss bildning – speciellt från de som  har blivit satta att leda så kallade ”intellektuella program” i våra vanligaste medier.
Kanske är vi snart där när en folklig programledare uttrycker sig i ett radierat program:

– Nazism; vad är det?

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

