Fort, som i en dröm!

Ja, jag vet. Det handlar om en dröm.
Hur vet jag nu det?
Jo, det fanns inga ekonomer ombord på tåget.
Min dröm var mycket simpel. Den handlar om en resa mellan Stockholm och Göteborg.

Utanför drömmens värd sitter dagens räknenissar och förståsigpåare och kalkylerar hur mycket tid man kan tjäna in om man investerar någonstans mellan 250- till 320 miljarder genom att åka fort, fort, fort till Göteborg. Istället för att färdas på tre timmar skall man kunna göra samma resa på två, om sisådär 15 år. Visst är det härligt. Man har tjänat 1 timme. Hurra! Man kanske hinner gå till Liseberg och åka lite berg och dalbana. Eller varför inte hinna med att klippa sig?
Men nu åter till drömmen.

Tåget avgick på tid, på det nya dubbelspåret, från Uppsala Central och 1 timme senare var vagnen från Uppsala kopplad till de olika restaurangvagnarna, som väntade på Stockholms Central. Under resan mellan Uppsala och Stockholm hann jag studera dagens meny och efter ett videosamtal med mitt anslutande resesällskap, som satt i baren på Stockhoms Central, kom vi överens om en trerätters meny. Huvudrätten, som jag beställer via nätet av en välrenommerad krögare i Katrineholm, kommer att lagas och lastas där. Förrätten – en underbar sparrissoppa med nygräddade oststänger – serveras i trakterna av Södertälje Södra, och servitören har i lugn och ro kunnat duka om för den väntande varmrätten.
Det finns tio olika krögare att välja på i Katrineholmstrakten, men jag hade valt en som kunde leverera färsk hjälmargös. Jag gillar att stödja det närodlade. Pepparroten och det skirade smöret är även det av lokalt ursprung. Och allt serveras på varma tallrikar!
Desserten, även den beställde jag att lastas i Katrinholm, men nu från en lokal schweizerist, som är känd för sina Galettes Bretonne. Och till det nybryggt kaffe!

Vägen hem – då valde jag en skaldjursbuffet – som doftade av västerhav – och sponsrades av Göteborgs stad och Västkustfiskarna, men fick även tid till att besöka frisersalongen.

Tänk vad man kan få för 320 miljarder!

 

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

