Då en strut var en strut!

En sällsynt syn.

En alltmer sällsynt syn.

 

Jag är just hemkommen efter 5 veckor i Frankrike – en period som dominerades av diverse idrottsevenemang, varav fotbolls EM skulle vara juvelen i kronan. Men om jag skall vara ärlig så nådde evenemanget, i mina ögon, inte ens upp till glaspärlenivå. Men så är jag också så pass gammal att jag kan jämföra med andra fotbollsevenemang och då framför allt VM i Sverige 1958*. På den tiden förstod man fortfarande att spelet gick ut på att göra så många mål som möjligt – och helst ett mer än motståndarlaget – och den som fattat galoppen bäst av alla var fransmannen Just Fontaine som sparkade in 13 bollar!  Detta att jämföra med årets målkung, landsmannen Antoine Griezmann med knappt hälften s.k. strutar.

Då – 1958 – spelade man med 5 man i anfallet … inte undra på att det ”målades” på ett helt annat sätt. Nu verkar det som om det lag som lyckats sparka in ett mål verkar vara lika tillfreds, som med ett 0–0-resultat.
Och då gick jag och la mig.

Resultatet slutade ofta med mållösa förlängningar och med 5 straffsparkar. Och spelet handlade mest om att peta bollen till varandra inom laget på egen planhalva. Hur kul kan det vara på en skala? – (som det brukar heta.)

Nej, om jag skall stanna uppe, på sena kvällar, så måste fotbollen ändra inställning – och jag har tre förslag:

  1. Börja med 5 straffar var, och sen kan man spela om resultatet. (Vid ännu oavgjort resultat blir det s.k. sudden death.)
  2. Inom tre minuter skall bollen ha lämnat anfallarnas egen planhalva – och inga bakåtpass till egen planhalva. (Jfr basketen)
  3. Och varför inte ”tre hörnor straff” som det hette på den tiden då det begav sig?

Ja, jag vet! Det är idiotiska förslag och FIFA och UEFA har ju säkert annat att tänka på. Vem bryr sig om publiken, bara man får bra betalt för rättigheterna.

 

*P.S. En kort parantes bara, men jag kan inte undanhålla den stolthet som vi i Eskilstuna kände då den svenske högerbacken Sven Axbom, som ideligen snurrades upp av Brasiliens Garrincha i VM-finalen 1958 svarade på frågan, ”om det här var det värsta han mött på en fotbollsplan” svarade:
– Nej, Reinhold Edvardsson (i IFK Eskilstuna) är värre!

 

 

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

