Då en bokstav kan betyda något.

images-1

Jag vill ju inte påstå att bibeln är min huvudkudde, men så blev jag härom natten intresserad över hur Herren egentligen tituleras. Egentligen har jag inte med saken att göra då min påtagliga brist på gudstro diskvalificerar mig. Men jag är ju ändå lite nyfiken. Följaktligen steg jag upp och läste i bibeln – (jag har en sådan). Och det visade sig att många andra undrat över titulaturen.

I gamla testamentet är det första gången, mig veterligen, guds existens manifesteras. Dessförinnan fanns väl ingen ingen gud – för vem i så fall? –  men om man läser inledningen i första moseboken så lär det funnits en gud, eftersom någon bör ha satt igång processen. I likhet med ”the big bang” så är ju ”gud” ett intressant fenomen, men frågan blir ändock hängande i luften – vad fanns dessförinnan.
Det här är inte någon ny undran eftersom skapelseberättelser finns i alla kulturer. Här uppe i Norden skedde skapelsen då tvenne urkrafter möttes i Ginnungagap  och några uppkomna isdroppar förmänskligades till tvenne gestalter – en jätte och en ko. (Dock lär den mest osannolika skapelseberättelsen härstämma från Pravda där man konstaterade att ”den första människan var en ryss som uppfann sig själv i en flaska”. Men, som alla vet, så betyder Pravda just sanning.)

Men nu; åter till titulaturen. Eller närmare bestämt till Herrens genus.

images

Hens avbild – en bild i tiden?

I bibeln står det att Gud skapade människan till sin avbild, inte undra på att han, underförstått, blev ”han” i första moseboken, då allt kom på pränt för cirka 3000 år sedan. Att genuset blev maskulint återspeglar väl endast en tidsanda.
Men vore det inte därför dags att i nästa bibelutgåva ändra ”han” till ”hen”, en inte en alltför kostsam åtgärd för att visa att vi är med vår tid.
Eller skulle gud då bli könlös?
Eller är det en nutida bild av Herren som förskräcker?

P.S. Innan man bestämmer kön på Gud så är det kanske bäst att identifiera Gud. Lyssna till Dave Allen så förstår man att det är inte alltid lätt, det där med religion.

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

