Gubben är gammal  – urverket dras.

images

 

Under denna rubrik kommer jag att pränta när jag känner att jag behöver en pys-knapp. Och det kommer antagligen att ske mer och mer frekvent, med tilltagande ålder. Även som toleransen samtidigt ökar så uppstår andra små, små irritationsmoment som så småningom växer till en gigantisk frustration. Men så finns det saker då det visar att man kanske har fog för sin förargelse.
Jag går ut löst så här i början.
Dagens irritationsmoment handlar om;

                                 Vädret.

Jag är uppväxt på landet där bondens viktigaste stöttepelare var väderleksrapporten och som avlyssnades tre gånger om dagen – morgon, middag, kväll. Och då skulle fullkomlig tystnad iakttas. Redan från första stund började min far att hyssja sin omgivning för att han inte skulle missa något av rapporten… sch! … tyst!!… sch!!! Hans hyssjande pågick sedan oavbrutet tills han hörde  … Bergslagsområdet och nordvästra Svealand …  och då var det dags för den sedvanliga skrapan … ”nu hörde jag inte …att ni inte kan hålla tyst … förbannade ungar!”
Och det här sitter i. Jag lyssnar intensivt på varje väderleksrapport, men fortfarande – allt som oftast – missar jag Östra Svealand. Är det fel på mig?
Nej, jag har kommit fram till att många jag talat med upplever samma sak.

Förr var väderlesrapporten väldigt detaljerad. En till rösten välkänd meteorolog som fick läsa till punkt. Men i dag möts man av ständigt nya röster – oftast unga flickor so verkar mycket måna att tala om vad de heter, för att sedan rabbla upp en rapport i rasande tempo. Uppläsaren har idag mindre tid på sig  mindre tid på sig och är oftast alltid mer eller mindre stressad. Dessutom verkar väderleksrapporten vara av underordnad betydelse eftersom sändningen bryts på exakt tid, oavsett om uppläsaren är färdig eller ej.
Det är irriterande – mycket irriterande!

Får jag därför få föreslå följande: Kan man inte modernisera rapporteringen och införa samma metod som tidningarna med ett antal numrerade områden? Då vet jag vad som gäller för mig när uppläsaren kommer till ”Åtta” – det vill säga Östra Svealand.
Skärmavbild 2016-08-16 kl. 11.02.12

2 kommentarer

Filed under Kultur

2 responses to “Gubben är gammal  – urverket dras.

  1. Leif Edvinsson

    God tanke, som redan finns i databasen för väder. Väder regionen är indelad i små rutor 10×10 km, som sedan kombineras till större områden. Ju större område desto mer oprecis prognos!

    • Axel Sjöstedt

      ”Finns redan!”
      Det ligger i ”Gubben är gammal”-konceptets natur att framtiden springer ifrån en när man stannar för att reflektera över den tid som flytt.

Kommentera

