Toots!

Unknown

Toots är död, men hans musik lever..
Många har antagligen personliga upplevelser i förhållande till denna legendariske musikant – och jag är inget undantag. Jag minns att jag hörde hans musik för första gången när jag gick i gymnasiet i första ring. Det bör vara hösten -62. Eftersom jag hade ett stort intresse för jazz, så var det kanske inte så konstigt att jag följde hem med en skolkamrat, med samma intresse, för att ”få lyssna på det senaste”. Jag vill ju inte påstå att jag blev överväldigad utan kanske mer förundrad över sättningen – en gitarrist som visslade!
Visserligen lät det bluesigt … men att vissla och dessutom i valstakt.
Men det märkliga inträffade att den ganska komplicerade melodislingan fastnade och bet sig fast på ett märkligt sett. Försök gärna och sjung.
HL_DDS_0000000000214756

Jag överdriver inte när jag berättar att det blev en innegrej att kunna vissla som Toots och valstakten –  även den blev status, för i samma veva fick man lära sig att dansa jazzvals. Dave Brubeck hade nämligen i samma veva släppt märkliga skivor – en i 5 takt (Take Five) och som sagt en synkoperad vals – It´s a raggy waltz.
Även om man spelade Allan för att man kunde vissla Bluesette och spisade Dave Brubecks musik, så imponerade det föga på de feminina danspartnerna.

Allt som oftast fick man vandra hem ensam efter skoldansen – visslandes Bluesette.

It´s a raggy walz!

2 kommentarer

Filed under Kultur

2 responses to “Toots!

  1. Ja vilka härliga musiker, Toots och Dave Brubeck.En åldrad Toots på munspel finns att lyssna på vid Quincy Jones 75-årsdag i Monteux (YouTube). Och tänk vilken taktändring när Brubeck spelar Some Day My Prince Will Come först i 3/4 och sedan 4/4 på något underligt sätt.

  2. Mats Josephson

    Ja det var hårda tider. Och kallt och långt att vandra om tjejen bodde borta i Kåbo där de flesta Skrapantjejerna bodde. Åtminstone i Uppsala.

Kommentera

