Money makes the world go around

images-3

Moneymaker I

En tidig morgon väcktes  jag av min radio som jag somnat ifrån.
Jag var just i färd med att stänga av då jag hörde en bred amerikansk röst svara så där tvärsäkert som bara en amerikan kan – ”fine, make money”– på frågan hur han kände inför alla larmrapporter om att hans verksamhet höll på att förstöra miljön.
Genast väcktes mitt intresse vad denne person avsåg med ett så kärnfullt uttalande. ”Make money”?
Jag lyssnade vidare och fick snart klart för mig  att programmet på P1 handlade om vår matkonsumtion och de dystopier som blev följden av vår överkonsumtion på kött.
Programmet tillförde väl kanske inte så mycket till det faktum att det finns ett sammanhang mellan köttproduktion och växthusgaser, men det som gjorde mig klarvaken var att jag, återigen, blev obehagligt medveten om hur ”allt” hänger ihop – eller hur 100-tals detaljer skapar en helhet.
Till exempel kan man undra vad Coloradofloden och vår köttkonsumtion har med priset på kinesiska kläder att göra? Jo, svaret heter bl.a. alfalfa hö!
För den som inte orkar lyssna till reportaget så kan jag berätta att svaret är mycket enkelt, samtidigt som det är mycket komplicerat.
Vår ”moneymaker” odlade hö som gick på export till bl.a. Kina. För detta behövdes mycket vatten som togs från den sinande Coloradofloden i det mycket torkdrabbade Kalifornien. Runt 30 miljoner människor är beroende av flödet från Lake Mead. Men vattennivån sjunkter stadigt och idag är sjön bara halvfull, det lägsta vattenståndet på 40 år. Men eftersom USA importerar billiga kläder från Kina så går båtarna nästan tomma tillbaka. Att exportera alfalfa-hö på de återvändande fartygen kostar just därför ingenting och sydostasien, med Kina i spetsen kan föda upp nötkreatur billigt. Som i sin tur ger billigt kött!

Nu skall jag inte lägga mig i klimatdiskussionen för den är alltför tekniskt vetenskaplig, än mindre människornas köttkonsumtion, men det hindrar inte mig att bli mörkrädd då jag tänker på alltings komplexitet och de enkla lösningar som, framför allt, våra styrande oftast tillhandahåller. Kanske det vanligaste är att använda sig av ett effektivt politiskt styrmedel som beskattning, allra helst som man då slår två flugor i en smäll – man visar handlingskraft och får samtidigt in pengar till staten. Men som alla förstår rycker man ut en detalj ur sitt sammanhang och tror sig därmed ha löst ett problem.

images

Moneymaker II

Jag avundas faktiskt ingen politiker att hela tiden tvingas producera facit utan att samtidigt ha kunna prestera en konsekvensanalys. Men kanske inte borde  vara så bombastiska då de träder fram och presenterar sina lösningar.
Skräckexemplet är för mig, Donald Trump, som med självklar stämma vet hur allting hänger ihop och tycks inneha alla lösningar. Jag skulle gärna vilja höra hans lösning på vattenförsörjningen i Kalifornien.
Jag tror mig kunna höra hans enfaldiga svar – Make money!
Sådana uttalanden kan hålla mig klarvaken.

God bless America!

 

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

