Go home and pray…

images

Go home … go home and pray!

I morse kunde man lyssna till vår nyaste minister, Peter Eriksson (MP), lägga ut texten om Sveriges bostadssituation i radions morgonprogram. Jag vill inte vara elak, men ministern lät mer än yrvaken.Det finns säkert många ursäkter som att det var tidigt på morgon, men jag tror inte att det endast var den arla stunden varför bostadsministern lät yrvaken. Inte en enda fråga han fick renderade ett rakt svar utan det lät mest som om han sökte undvika Svarte Petter – spelet där man utser en förlorare men (oftast) ingen vinnare.

I alla händelser är fenomenet inte nytt när det gäller bostadspolitiken.
Jag minns själv när jag deltog 1996 i en konferens i Norrköping där titeln var ”Bygg Sverige ur krisen”och en pressad statsminister, Göran Persson, hade samlat byggindustrin, bankerna, och andra förståsigpåare för att några utvalda ministrar skulle få möjligheten att inspireras och fråga ut ett antal inbjudna experter. Bland annat en brittisk bostadsminister som rönt internationell uppmärksamhet.
Den svenske ministern, jag tor att han hette Jörgen Anderssson, ställde följande  fråga på stapplande engelska:
– We have a problem here in Sweden. We have lots of houses here in Sweden, but no one lives there. And we have lots of places with lots of people … but no houses … ? What shall we do?
Den luttrade brittiske ministern lyssnade förvånat, men avgav efter en stund följande svar:
– Sir; go home … go home and pray!

Och på något sätt har jag samma känsla när jag lyssnar till vår nye bostadsminister så här 20 år senare.

 

 

 

1 kommentar

Filed under Kultur

One response to “Go home and pray…

  1. Mats Josephson

    Nu var du bra elak!

Kommentera

