En tjusig sport!

images
Jag tror att det inte finns någon sport som gör mig så beklämd som boxning.
I kontrast till landslagsledaren i fotboll, Janne Andersson, som predikar inför sina spelare att man alltid skall respektera sina motståndare – aldrig håna en förlorare, aldrig visa sig överlägsen – även om spelet går ut på att vinna – så hittar man dess motsats inom boxningen.
Om du vill ha ett smakprov på kulturen inom boxningen så spela upp intervjuerna med två kvinnliga kombattanter inför en match nu på lördag. Jag baxnar.

”Det kommer att bli ett krig på blodigt allvar”, säger Mikaela Laurén till SVT Sport. Och så uttalar hon följande om sin motståndare: ”Jag har aldrig, aldrig, aldrig velat vinna en match och slå ner en motståndare som så mycket som jag vill den här gången.”

Krig?
Slå ner en motståndare?
Är detta boxningens innersta väsen som talar?

Vad är det för sport där det går ut på att slå sin motståndare medvetslös? (Och där slag under bältet är diskvalificerande!).

Jag vet att diskussionen alltid blir polariserad, där sporten lyfts fram som en social räddningsplanka för många eller i andra fall sportens fysiska träningsutmaningar.
Men – har inte mänskligheten kommit längre än att den accepterar att man hänger upp rep i en kvadrat och säger att det skall bli en match – då är det okey med grov misshandel?
Hur kan det vara så?

Jo, det handlar om samtycke påstår sig uttolkare av lagen.
Samtycke till vad?
Att bli nedslagen?

Kan inte medierna med SVT i spetsen , som start på att få slut på eländet, bojkotta denna så kallade sport?

 

1 kommentar

Filed under Kultur, Politik & samhälle

One response to “En tjusig sport!

  1. Jag citerar gärna min far, läkare med mer än 50 års erfarenhet. ” Jag har aldrig förstått hur det kan vara det finaste som finns i en sport att ge någon en hjärnskakning.”

Kommentera

