Gud är större – än vad?

 

Skärmavbild 2016-09-06 kl. 15.58.31

S som i störst?

Eftersom jag inte tillhör klubben Svenska kyrkan bör jag antagligen hålla tyst i församlingen i likhet med Paulus ord.

Men eftersom yttrandefriheten överflyglar religionsfriheten i vårt land ger jag mig i kast med ett ämne som kanske fordrar mer än en teol. kand.
Men som gammal agnostiker tar jag mig ändå rätten att reagera på vår ärkebiskop Antje Jackeléns valspråk – ”Gud är större”– ett, för mig, ytterst märkligt motto från Svenska kyrkans främsta företrädare .
Till att börja med; för mig handlar det om en komparering av verbet stor och vad jag kan minnas så fanns det tre former – positiv, komparativ och superlativ. Alltså blir resultatet av böjningen, ”Gud är stor”, ”Gud är större ”Gud är störst”, att hennes motto är en komparativform.
Följdfrågan måste ju då bli större än vem? – eller kanske – större än vad?
Men några sådana svar ges inte av ÄB. Vad jag vet är en hänvisning till ett bibelstycke, (Johannesbrevet 3:19), där det står … Gud är större än vårt hjärta och förstår allt … det enda som hon stöder sig på.

Ursäkta en yngling!
Jag har läst och förstår ingenting!
Om hon ändå tyckte att Gud är störst så hade jag kanske förstått logiken – men ”större”? Nej, bättre kan hon väl?

 

 

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

