Mr Showstedt?

skarmavbild-2016-09-08-kl-13-43-08

Kopia av originalet men fel person.

Förvirringen är stor, skrev jag häromdagen, när det gällde ett begrepp som det finns lika många uttolkningar av – som uttolkare. (Begreppet var alliansfrihet.)
Men nu gäller allvarligare saker.
Vem är jag egentligen?

I passet står det Sjöstedt, i mitt amerikanska visum står det Sjoestedt och på flygbiljetten Sjostedt. Man kan säga att jag egentligen borde vara helgarderad, men vad hjälper väl det när mitt namn ändå uttalas som Fjåstedt i England, Tjöstedd i Frankrike och Chosett i Spanien.
Som om inte det räckte.
Men så igår, så ringde en anonym röst och presenterade sig som Mr Bing. Kanske det var det som gjorde att jag direkt associerade till Bing Crosby och show-biz. Och förvirringen blev inte mindre av att Mr Bing ville att jag skulle komma till Boston och spela. Eftersom jag har spelat gitarr, fuskat på piano och betraktat ukulele som mitt huvudinstrument, protesterade jag och förklarade att Mr Bing antagligen misstagit sig:
– Sorry, but am I not speaking with Mr Sjoestedt?
– Yes, you are speaking with mr Sjöstedt  – Axel Sjöstedt.
– Good then! Can you come to Boston, late october, to play with us.
– Sorry. I think you´re misstaken. Maybe should talk with my son …
Det var nu jag begick misstaget för jag tillade … because he is in show-biz.
Mr Bing andades tungt, men så tycktes han ha förstått hela sammanhanget.
– Ah! Now I understand. You are mr Show-stedt. Excuse me!

Förvirringen var total.

Men det har hänt förut. Det finns nämligen en symfonisk trumpetare vid namn Axel Sjöstedt

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

