Vem lägger ribban?

images

Jag läser på SvD debatt ett inlägg om vinster i välfärden – dock med den något utmanande överskriften ”Förbjud förluster i välfärden”. Jag har inte för av sikt att argumentera vad styrelseordföranden och VD:n för Praktikertjänst har att anföra, men jag lägger dock märke till en liten passus i deras artikel.
De privata utförarna måste såklart hålla minst samma kvalitet som de offentliga alternativen.

Jag vet inte vad de menar just, allra helst om de talar om vikten av konkurrens:
Sund konkurrens är en av de allra viktigaste drivkrafterna för att skapa innovation och vässa kvalitet och kostnader. Både monopol och oligopol leder till sämre kvalitet och högre kostnader. Och det ­gäller alla branscher. Även välfärds­tjänster som vård, skola och omsorg.

Det första av de två citaten ger mig en känsla av att konkurrens är något som förekommer för företag i privat sektor och att de skall hålla ”minst samma kvalitet som de offentliga alternativen”.

Min enkla undran är då: Kan det inte vara så att de offentliga alternativen bör hålla minst samma kvalitet som de privata alternativen”?

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

