Den nya Grottekvarnen

På något konstigt sätt har jag blivit drabbad av ett märkligt virus.
De klassiska fem sinnena – synen, lukten, smaken, hörseln och känseln – alla tycks drabbade. Dessutom har mitt balans- och kroppssinne, som talar om var jag befinner mig mentalt i förhållande till min omgivningen, närapå däckat mig.
Vadan detta?
Som exempel:
Tänk dig själv att du tvingades stå på ett och samma ben – timme ut, timme in i 24 timmar. Sådant tär på fysiken.
Eller tvingades lyssna till Ravels Bolero dag efter dag. (personligen blir jag avtrubbad redan efter 10 minuter.)
Eller tvingades titta på alla dessa trailers på SVT 1 och 2;  gång på gång … på gång på gång … på gång …
Eller att ständigt få reda på att jag lyssnar till ”P1 …Sveriges Radio”, mellan varje program precis som jag inte visste det.
Allting bara mal och mal!
Jo;
Jag faktiskt; jag känner att jag håller på att malas ned av vårt mediala samhälle. 
Ja, jag vet. Det är mitt eget fel. Det är ingen som tvingar mig att lyssna på radio, läsa tidningar, titta på TV, men om man nu vill vara med ett tag till och ”inte bara sitta i parken och mata duvorna” – vad gör man?
Jag har faktiskt försökt att avskärma mig och inte som tidigare, lyssna till morgonnyheterna, läsa morgontidningar och sedan framåt kvällen titta på TV. Jag har på prov försökt vara totalt avhållsam från denna vana. Men det räcker inte ändå.

För sätter jag mig ner för att tillgodogöra mig ett radio– eller TV-program som intresserar, så måste jag dessförinnan höra eller se en trailer om kommande program – program som inte intresserar mig ett dyft – men ingen skall komma undan! Och innan det önskade programmet startar (pirmärt i radion) så skall jag dessutom marineras av ”senaste nytt”, som för mig handlar om nyheter som jag redan sett, hört eller läst om. Som sagt – ingen skall komma undan! Den moderna kulturen med dess evigt malande …
Alla skall med … ned i Grottekvarnen.

1 kommentar

Filed under Kultur

One response to “Den nya Grottekvarnen

  1. Och om du lyssnar på P4-nyheter kl 12 så gäller det att kasta sig på avstängningsknappen kl 12.10.01 för att inte dag efter dag itvingas att det är ”förmiddag”.

Kommentera

