Fy skäms!

images-1

Sedan en längre tid har det pågått en skämslund-debatt i våra medier. Och roten till denna debatt tycks vara för eller emot tiggeri. En vanlig fråga brukar vara – ger du pengar till tiggarna? Och på den frågan finns det ett antal svar varav åtminstone tre bör göra att du skall skämmas – i fallande skala.

  1. Nej!
  2. Ibland!
  3. Nej, jag ger pengar till hjälporganisationer.

Hur uppkommer då skammen?
Jo, naturligtvis beroende på vem som framställer frågan.

Tillhör frågeställaren kategorien PK, så är skammen uppenbar om du svarat ”nej”, eftersom svaret ligger utanför det politiskt korrekta . Svarar du däremot svarar ”ja” så är allt frid och fröjd. ”Du är en av oss!”

Om du istället svarar ”ibland”, så får du strax reda på att svaret är ofullständigt och bör kunna motiveras. Ursäkter som att du inte har lösa pengar är en dålig ursäkt. Man kan faktiskt se till att man har pengar – ”som när du lägger kollekt i kyrkan”!

Och försöker du urskulda dig genom att visa din goda vilja enligt punkt 3 så glöm det.
Skammen finns där, eftersom ”du kan väl skänka en slant i burken – dessutom!”

Nu kanske många tror att det här med kollektiv skam är något nytt – men ingalunda.
Jag glömmer aldrig när jag som 13/14-åring följde med min far till kyrkan en annandag påsk. Visst hade jag hört fabeln som föranledde att jag satt där i kyrkan, men det som blev nytt för mig var kyrkoherdens utfall mot oss församlade. Han, klädd i svart, höjde sitt beniga pekfinger mot oss och uttalade ordet Fy! – inte bara en gång utan upprepade ordet flera gånger, samtidigt som han vände sig i alla väderstreck från predikstolen. Fy! fy! fy!

På vägen hem från kyrkan funderade jag över varför jag skulle skämmas. Vad hade jag med  det att göra; att maktens herrar i Judeen, 2000 år tidigare hängt upp en kringvandrande judisk predikant på ett kors?
— Det är det mest effektiva, icke kriminella, maktmedlet som mänskligheten besitter, svarade då min far.

Och på den vägen är det!

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

