Kulturskymning …

skarmavbild-2016-11-23-kl-12-39-46

… i skuggan av Delmon Haffo … (bakom jackan.)

Så börjar dammet så lagom lägga sig över Moderaternas partikansli. En person har fått gå, en annan har omplacerats allt under bombastiska uttalanden som ”den här typ av uttalanden inte hör hemma inom Moderaterna!”

Det här är inget uttryck för en kultur i det parti jag leder, det gör mig ledsen och arg. Det är inte, och ska inte bli, vår kultur, säger Anna Kinberg Batra i en tidningsintervju, samtidigt som hon glider när hon försöker marginalisera den åsidosatte kommunikationschefen Per Nilsson i en TV intervju.

Inledningsvis är Kinberg Batra (AKB) väldigt bestämd när hon får frågan om det handlar om en kultur inom Moderaterna.
Hon svarar kosthugget: Nej!

Min följdfråga blir härvidlag: Hur vet AKB det?
Jag misstror henne inte, men jag har en stark känsla av att hon, som alla andra chefer, inte får konfronteras med verkligheten. Bara det att huvudpersonens taffliga ”test” bemöts av skratt från en osynlig omgivning borde stämma AKB till eftertanke.
Kan hon ens föreställa sig att Delmon Haffo skulle ha uttryckt sig som han gjorde om hon varit närvarande i rummet?
Nej; kultur är inte något som skapas av stunden utan det handlar om en ganska långsam process. Precis som jag noterat tidigare så borde alla organisationer, företag, politiska partier m.fl. skaffa sig en kulturchef. Annars kommer det antagligen att stanna vid ett uttalande från en nöjd ledare som sade: Vi har ingen kultur – vi har en anda.
Och det gäller nu mer än någonsin, när sociala medier tycks ha tappat fotfästet vad gäller takt, ton och finess … och vanlig hyfs.

 

 

 

1 kommentar

Filed under Kultur

One response to “Kulturskymning …

  1. Göran Ågerup

    Om en socialdemokratisk minister anser att män inte borde ha rösträtt förstår jag att en ung moderat går i taket. Tråkigt att yngre människor använder uttryck som hora och motherfucker i dagligt tal. Själv skulle jag nog använda ett kraftuttryck för att markera mitt avståndstagande från ministerns uppfattning lämpligtvis ”jävla kärring ”. Otroligt att moderatledningen inte kunnat försvara det ungdomliga ordvalsövertrampet.
    Ministerns idiotiska uttalande har fått stå oemotsagt.

Kommentera

