Efterlysning

images-1

Hammarby kyrka är sig lik även 100 år senare

 

I sin memoarbok JAG skriver konstnären Carl Larsson i ett inledningskapitel:
I Sörmland, i det gamla Rekarne , ligger en liten, liten kyrka i mitten av en liten socken. Denna heter som så många andra i gamla Svealand, Hammarby … och avslutar sedan kapitlet, Fäderna, med följande rader:
När jag förra sommaren satt i ett, den stengärdslade  kyrkogårdens hörn och målade av det åldriga templet (åt mina pojkar), hörde jag …*

img_1116

Om man nu beskådar oljemålningen ovan, så kan det kanske vara av intresse att veta att det här jämt hundra år sedan Carl Larsson avbildade kyrkan. Hur kan jag nu veta detta?
Jo, i min ägo har jag en kopia av ett foto daterat sommaren 1916 där konstnären ler så milt mot sin avporträtterare och motivet är omisskännligt. Och därför har jag känt till tavlans existens.

skarmavbild-2016-11-24-kl-11-18-47

Men efter att ha letat på nätet efter tavlans nuvarande hemvist, så hittade jag ytterligare en tavla med samma motiv, fast nu ur en annan vinkel – från norr. Det handlar nu om en akvarell men som antagligen är målad vid samma tidpunkt – sommaren 1916.

img_1117
I alla händelser skulle det vara intressant att veta var de avbildade tavlorna finns idag?

 

(Att Carl Larsson målade ”fädernas kyrka” 1916 kanske inte är så konstigt, eftersom han hade ett boställe inte långt ifrån kyrkan. Det dråpliga är namnet på gården – Minsta – kommer sig av att på trakten finns två gårdar med namnet Löfhulta – Stora och Lilla – och vad var då naturligare än att döpa sin bostad till Minsta Löfhulta. Enligt vad jag fått lära mig var det Carl´s hustru Karin som tyckte att det räckte med att säga Minsta).

 

*Om man vill veta vad han hörde rekommenderar jag läsning av Carl Larssons mycket läsvärda memoarer.

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

