Det personifierade samhället

shutterstock_100248338-298x300

Kanske dags att visa sitt riktiga ansikte

”I studion …”
” … och här från SMHI hörs …
”Tekniker var … och själv heter jag …”

Jag vet inte när det började, men jag är ganska övertygad om att fenomenet  – att personifiera allting i våra etermedier – blev legio under 2000-talet och framåt.
Jovisst –Arne Thorén i New York, Alf Martin i London, Knut Stålberg i Paris, Göran Byttner i Bonn – våra vanligaste utrikeskorrespondenter uppträdde dessförinnan med namn – men vanligen presenterades nyhetssändningarna med avsändare som ”Dagens eko”, ”TT” eller ”Väderlekstjänst”. Och visst lärde vi oss namnen på våra vanligaste radio- och TV-murvlar, men det var oftast genom andra medier, vi fick grepp om att det fanns namn som Uno Stenholm, Olle Björklund, Leo Ranalet, bakom rösterna. Men nu skall alla sätta sitt visitkort på det som sänds. (Hur många väderpresentatörer som SMHI har, för tankarna till Lina Sandell Bergs psalm – jag kan inte räkna dem alla …)

Och så över till de tryckta medierna.
Jag har även här konstaterat att åsikter alltid skall personifieras – även ledarsidorna.
Förr – när allting var bättre? – så var åtminstone ledarsidorna osignerade eftersom det var tidningens åsikter som speglades. Men idag heter man(sic!) Tove Lifvendahl, Alice Teodorescu, Anna Dahlberg, Heidi Avellan och  för att nämna några män; Peter Wolodarski, Göran Greider, Per Gudmundson, Anders Lindberg och nu vet man aldrig om det är din tidnings åsikter eller om det är den undertecknades. Men jag utgår från att det är  de enskilda skribenternas åsikter som speglas, men visst vore det intressant att få en innehållsdeklaration från våra största drakar och drakinnor?
Och i så fall; hur arbetar man på redaktionerna – drar man lott om vems åsikt skall återspeglas?
OSA?
https://flanerase.wordpress.com

 

 

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s