Jag – en aktieägare

mission-vision

Egentligen är det inget jag går och tänker på, men så ibland dyker det upp – jag tillhör ju faktiskt gruppen stora aktieägare. Mitt innehav är inte fy skam. Det handlar om dryga 600 miljarder. Men som alla förstår är jag inte ensam om mitt innehav utan delar det med några miljoner och som alla förstår så är det svårt att sammankalla till bolagsstämma, som inträffar först vart fjärde år.
Av praktiska skäl sker kallelsen i samband med allmänna val och vem bryr sig då om aktieförvaltningen och hur den sköts.

Som alla förstår så är det naturligtvis en mycket förenklad bild som jag ger av ägarstyrning av statliga bolag och för att förstå komplexiteten i det hela kan jag bara hänvisa till SOU 2012:14, men trots allt kvarstår det faktum att de finns ett klart samband mellan svenska folket och det statligt ägda bolagen och hur de sköts. (Eller missköts!)

Idag skall näringsminister Damberg utfrågas av Näringsutskottet angående ett av mig delägt bolag. Jag hoppas därvid att ovanstående bild kommer på tapeten, ty det verkar som om ägarnas företrädare tappat kompassen.
Och PostNord kartan!

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

