När kunden i centrum blir ett svart hål

images

Det är faktiskt intressant att läsa om vad som försiggår i svenskt näringsliv. Handlar det inte om VD:ar som berättar om hur det är att sitta häktad så handlar det alltsom oftast om girighetens olika skepnader. En sak är i alla händelser säker och det är att man kan varken beskylla den globala uppvärmningen, ej heller mediernas mörknade av ursprungsland och allra minst president Trump för den slagskugga som svenskt näringsliv hamnat i.
Och att den gamla klyschan KUNDEN I CENTRUM är nedgrävd och pålad, på det att den aldrig skall uppstå igen är utom allt tvivel.
Nej, vad det verkar har näringslivets egna representanter, helt oförblommerat ställt sig själva i centrum. Det är bara för journalisterna att citera några av våra potentater så förstår man att vi har ett nytt fenomen på gång där något som varit påtagligt för alla människor och som man undvikit att tala om, nu återfinns på våra mesta mediers förstasidor.
ALLRA, SAAB, Hexagon är de senaste elefanterna som nu klivit ut ur styrelserummen för att ge sin syn på sin oförvitlighet. Därtill kan läggas Nordeas styrelseordförande som på sitt mycket speciella sätt försvarar uttalanden om Nordeas tänkta flytt av koncernens huvudkontor. Han säger i några uttalande i samband med bankens årsstämma, som ger syn för sägen.
– ”Nordea kan inte vara en ko som man mjölkar ändlöst” och ”det ligger på oss att driva banken så bra som möjligt. Det omfattar ett ansvar gentemot aktieägarna här i dag”.

Kan det sägas tydligare. Det är OK att mjölka kunderna – allt till aktieägarnas fromma.

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s