Jag har tänkt …

11010565_951422888242571_4245739296731033279_n.jpg

En herre vid namn Morgan Johansson – (förvillande lik vår nuvarande justitieminister) – har uppmanat mig, som motståndare av kvotering i bolagsstyrelser, att tänka. Han vill säga – att jag skall tänka rätt.
Jag har tänkt många gånger och varenda gång kommit fram till samma resultat: Vad har kompetens med kön att göra?
Så långt är jag överens med hr Johansson att kompetens stärker Sveriges konkurrenskraft, men detta faktum har väldigt lite med kvotering att göra.
Och jag hoppas, vid högre makter än en justitieminister, att kompetenta bolagsstyrelser förser sig med rätt kompetens.
Är inte detta fallet så är de bolagen illa ute.

 

2 kommentarer

Filed under Kultur

2 responses to “Jag har tänkt …

  1. Göran Ågerup

    Hej !
    Äntligen ett ämne där vi har diametrala uppfattningar ! Min erfarenhet av styrelser i företag och organisationer är att alltför många män har tagit plats för att bevaka sin egen position utan att tillföra styrelsearbetet något av vikt. Tyvärr förekommer det att framstående personer inte behärskar de fyra räknesätten. Att räkna är betydelsefullt i en styrelse som hanterar pengar. Vi är överens om att kön har ingen betydelse för förmågan att sitta i en styrelse.
    Däremot anser jag att det är en demokratisk fråga hur man tillsätter styrelsemedlemmarna ! I huvudsak finns det två olika människor, kvinnor och män. Indelning i hudfärg, ögonfärg ,längd etc har inte alls samma dignitet som könet.
    Ur demokratisk synvinkel skall alla offentliga företag och organisationer ha hälften av vardera könet representerat i alla styrelser ! Privata får göra som de vill.

  2. Axel Sjöstedt

    Om några år har kvinnorna antagligen kört om männen vad gäller kompetens på många områden. Läkare, jurister och samhällsvetare är redan nu i flertal på olika universitetsutbildningar. Kanske därför en lag om kvotering kan rädda männen från att komma i minoritet.

Kommentera

