En omogen marknad.

images.jpeg
Ja, jag vet. Jag tar till orda i ett känsligt ärende och i en mycket tabubelagd fråga, men jag kan inte hjälpa att jag måste konstatera att just i det här fallet fungerar marknadskrafterna väldigt dåligt – för att inte säga; skandalöst dåligt! Vilket samtidigt är ganska märkligt eftersom kunskapen i ämnet finns hos stadens näringsliv och en marknad där politikerna inte är sena att haka på genom regleringar och stimulanspaket. Men just i den här näringsgrenen är alla tankar som bortblåsta om hur man skall få fart på verksamheten.

Inte ens den osynliga handen tycks fungera, ni vet den där teorin om att en individ som handlar till nytta för sig själv också indirekt handlar till nytta för samhället eller kollektivet.

Näringen jag talar om heter tiggeri.

Jag handlar i min närbutik dit det dagligdags strömmar cirka 700 personer. Någon dryg kilometer längre bort finns ett köpcentrum där enligt uppgift cirka 20.000 köpsugna strömmar in och ut. Och även om detta tempel har 4 entréer så handlar det om en cirka 5000 personer i snitt vid varje ingång.
Om man summerar så borde det kunna sitta cirka 5 tiggare vid varje entré om man utgår från att min närbutiks marknad är ”lönsam”. Men så är inte fallet. Nej. Köpcentret ger endast 4 tiggare möjligheter att fylla sin mugg. En i varje väderstreck.
Nu undrar jag.
Vem fördelar tiggerimarknaden i Uppsala? Vad gör Handelskammaren? Och vad gör stadens politiker åt detta resursslöseri?

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

