Tappad tillit

folkmakt-grå
Just hemkommen från en månadslång utlandssejour har jag i princip varit förskonad från svensk inrikespolitik – jag tänker då främst på Almedalstivolit – men har därför inte slutat fundera över densamma. Och kanske det som hållit grytan kokande är den incident som timade i mitten av maj. Då sparkade nämligen en herr Bert Patrick Reslow, tidigare Jönsson, på den svenska demokratin. Jag uttryckte då mitt obehag med att det onomatopetiska uttrycket ooäk! – ett uttryck som står sig än mer idag.
Att herr Jönsson bytt sitt efternamn bryr mig föga, men när han på samma lättvindiga sätt byter parti känner jag ett förakt för hans person.
Ordet tillit ingår antagligen inte i hans vokabulär, men det som kanske förvånar mig är att övriga partier inte heller tycks förstå det misstroende för politiken som herr Reslows agerande skapat.
Hade jag suttit i Sveriges riksdag skulle jag direkt motionerat om en grundlagsändring i vilken ett förbud mot partibyte under gällande mandatperiod skrivs in.
Men ack nej. Partierna verkar inte bry sig mer än till att förminska herr Reslows betydelse – kanske under flaggen att ”nästa gång är det kanske vår tur”.

Faktum är att jag börjat tappa tilliten till politikerna i gemen.

1 kommentar

Filed under Kultur

One response to “Tappad tillit

  1. Göran Ågerup

    Verkligen svekfullt!
    När KU inte får förhöra under ed blir det menlöst. De flesta demokratier har bättre revision än Sverige. Den kommunala är skrattretande!
    Göran Ågerup

Kommentera

