Tillit igen

images.png

För exakt en vecka sedan såg jag anledning att redogöra för den brist på tillit som jag då kände. Då gällde det politikerna och det politiska systemet.
Jag vill inte påstå att jag blivit lugnad på någon punkt.

Det som timat sedan sist är den skandal som kommit upp genom Regeringen och Transportstyrelsens handläggning av ett ärende som gäller rikets säkerhet.
En f.d. generaldirektör har fått ett strafföreläggande om 70.000:- som hon godtagit.
Många frågor reses redan här för mig. Visst; en åklagare kan besluta om strafföreläggande under förutsättning att straffsatsen för det medgivna brottet begränsas till böter och/eller villkorlig dom. Men nu gäller det rikets säkerhet.
Jag studsar och frågar mig: Har någon läst innehållet i åklagarbeslutet och återfinns strafföreläggandet i belastningsregistret, som stadgas?
Nej! Naturligtvis inte.
Politikernas sista utpost är redan ockuperad av regering/myndighet och flaggan är redan hissad. SEKRETESS!

Jag förstår allt, men undrar vad regeringen håller på med.
Ingvar Carlsson kallade in regeringen till krismöte för en Toblerone, men vad det verkar så tycker herr Löfven att alla – även journalisterna – borde ha semester.
”Rikets säkerhet” – men hon har ju fått ett strafföreläggande? Borde inte det räcka!” tycks herr Löfven tänka när han vänder sig i sin hängmatta och somnar om.

P.S. Korsriddaren Ygeman uttryckte vid regeringens journalistfika(!)  att skadan är av ”begränsad omfattning”.
Hur kan han veta det?

1 kommentar

Filed under Kultur

One response to “Tillit igen

  1. Axel Sjöstedt

    Och nu tycks det som om den tredje statsmakten ser anledning att göra ett semesteravbrott.
    https://kund.svd.se/nl/jsp/m.jsp?c=dNitU19EiPKA6JTWZ4fswCgXSm2bT2M%2B

Kommentera

