Mitt eget haveri

images.jpeg

För ganska exakt 40 år sedan , (jag tror det var i augusti månad), befann jag mig i New York på Manhattan. Jag minns hur jag låg på min säng på mitt hotell, City Squire Inn, och tittade på TV och utanför nere på 7th Avenyn kunde man höra det ständiga trafikbruset med de allestädes blåljussirénerna. Stämningen var verkligen autentisk – då …

Tv kanalens sändningar avbröts och den stora händelsen, Son of Sam´s gripande, kablades ut.
Son of Sam var en seriemördare som hållit New Yorks unga kvinnor och unga kärlekspar i ett järngrepp.  Under 70-talet sköt han 13 kvinnor med en 44-kalibrig revolver, varav sex dog.

– – – – – –

Jag låg alltså och följde, upplösningen av detta morddrama med stort intresse. I vanlig ordning dammsög New Yorks alla journalister alla vinklar och vrår, dag och natt, för att kunna ge sin story. Men som alltid när ett skeende börjar bli urvattnat, så måste man utvidga sina berättelser. Så skedde även denna gång. Brottet – de reella händelserna – hade nu blivit en bisak.
Jag glömmer aldrig när en TV-journalist ställde den vapenhandlare som sålt den 44-kalibriga pistolen till Son of Sam med frågan:
– Om Ni vetat vad som skulle ske med den av er sålda pistolen – skulle ni ha sålt den då?
Här försvann mitt intresse för hela storyn.

– – – – – –

Nu, den 25 juli, sitter jag här och upplever ett drama som numer går under IT-skandalen och känner drag av vad som timade i New York för 40 år sedan. Ett brott är begånget och den skyldiga är dömd – till 70 dagsböter! Brottsoffren finns inte längre på kartan då det verkar att skadorna är av ”begränsad omfattning” enligt  herr Ygeman.(sic!)
(Jag undrar återigen – hur vet han det?)
Men nu har dramaturgin tagit en annan vändning.
Vem är de skyldiga till att en generaldirektör kunde begå detta brott?
Vem sålde pistolen.

I övrigt inga paralleller!

1 kommentar

Filed under Kultur

One response to “Mitt eget haveri

  1. Pingback: Med en papegojas envishet | Flanera.se

Kommentera

