Många slattar blir det

Unknown.jpeg
Jag läser denna morgon, den utomordentligt läsvärda krönikören, Karin Thunberg i SvD, där hon inledningsvis ”drömmer över ett glas rosé” – och hon är säkert inte ensam. Krönikan behandlar mer om hennes drömmar, men för mig väcks mina tankar mera  om fenomenet rosévin.
Under 17 års tid har jag kommit i närkontakt med denna dryck  – en dryck som av de flesta fransmän betraktas som man häller i sig till vardags och betraktas mer som ett sätt att upprätthålla vätskebalansen – eller som man utrycker det … du rosé est comme l´au!
Men så hemma i Sverige möts man av att rosévinet är det som sätter guldkant på den svenska sommaren – vad vore väl Almedalen utan rosé?
I sommartid så skrivs det spaltmetrar med recensioner om viner som sträcker sig alltifrån lingondricka (spansk rosé) till fotogen rosé från Provence.
Den enda likheten är ”vattnet” säljs till ett gigantiskt överpris.
I betraktelse av att rosé viner framställs av ”vit druvsaft”, men det röda skalet får, efter pressning, ligga kvar i vinkaren upp emot 1 dygn, så är det en gåta för mig att Grenachedruvan – den vanligaste – kommit att bli så övervärderad, för egentligen handlar det om färgen. Faktum är att många sommelier inte kan skilja på rosé och en enkel blandning av vitt och rött vin. Men en sak vet alla att ju ljusare färg – desto finare rosé.
images.jpeg

Men nu var det inte det här om rosévinernas kvalitéer som startade mina reflektioner, utan kvantiteterna!
Lägg märke till att i Sverige dricker man bara ett glas rosé i intellektuella kretsar.
Jag har aldrig hört annat än att svensken konsumerar ”ett glas rosé ” Varför vet jag inte! Kanske helt enkelt för det verkar fii-nt. Det tillhör kanske inte genren att de svenska kulturbärarna tillstår att de supit sig fulla på rosé.
– Nej, i våra kretsar dricker vi ett glas rosé – underförstått – för super, det gör man i andra samhällsklasser.

Om man nu skall tro den snobbism som utvecklats i Sverige vad gäller ”ett glas rosé”
så lär det bli många slattar över.

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

