Korvstoppning

images.jpeg

Det finns olika sätt att uppnå samma insikt

För några år sedan satt jag och lyssnade till en professor på KTH som redan på den tiden uttryckte sin oro för vad som höll på att hända med den högre utbildningen i Sverige. Jag häpnade inför hans redogörelse, men nu, som ett eko från denna svunna tid uppträder journalisten, författaren, krönikören m.m. Göran Rosenberg i  Gomorron Sverige med en krönika som utmynnar i en svidande kritik av högskoleminister Helene Hellmark Knutssons senaste departementspromemoria. Och vad jag förstår vidhåller nuvarande regering samma kurs, som lades ut 1992 – en kurs som på sikt verkar övergå i ett haveri för den högre utbildningen.
Min sagesman från KTH sammanfattade den då pågående nedrustningen av högskoleutbildningen med en beskrivning som pågått sedan införandet av högskolelagen (1992:1434). Då hade man gått vilse i pannkakan i tron att den högre utbildningen handlade om ett demokratiprojekt. Genom att bredda utbildningen till att omfatta flera att studera så skulle samhället bli mer jämlikt.
I teorin stämmer det nog, men inte om man som nu, gör avkall på kvalitén i den högre utbildningen.
Efter vad jag förstod av KTH-professorn visste han redan på ett tidigt stadium att kanske upp emot 20% av de nyintagna studenterna inte ens uppfyllde kravet på grundläggande kunskap i matematik – en förutsättning för att överhuvudtaget kunna tillgodogöra sig den utbildning som skulle förmedlas. Men den verklighetsbeskrivningen tycks ha förbigått vår minister helt och hållet.
Igår skrev jag om korvstoppningens följder om politiken endast handlar om opportunt valfläsk, men nu handlar det, än värre, om dess innehåll.
Det talas vitt och brett i dagens debatt om de ökande klyftorna i samhället, och pekar då primärt på de ekonomiska polariseringen, men jag undrar om inte ”sprickan” uppkommer på ett tidigare stadium och är en direkt följd av möjlighet till att tillgodogöra sig erforderlig utbildning för att fungera i kunskapssamhället

Eller som en annan professor uttryckte dilemmat: Om man inte kan följa utbildningen, så kan kan man ju alltid bli politiker.

 

 

 

 

 

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s