Bulletin I

Skärmavbild 2017-09-21 kl. 15.00.15.png

Den lilla sockerbagaren

Inte förstod jag redan i förrgår hur rätt jag låg i tiden när jag döpte om begreppet ”valfläsk” till det, i mina öron, mer heltäckande ordet ”bullfest”.
Inte visste jag då att partierna i sina bagarstugor redan var redo att recensera regeringens uppiffade bakverk – det mesta känt sen tidigare, men nu dagen till ära, strösslade med extra socker till pensionärer och barnfamiljer.
Knappt hade Magdalena Andersson gått hela vägen mellan regeringskansli och riksdagshuset förrän L:s ledare började definiera hennes bakverk som ”en tung baksmälla”(sic!).
Visserligen försökte sig Alliansbagare att drömma sig tillbaka och benämna Magdalena Anderssons budget för  ”bränt valfläsk” – men påverkade av det nya inneordet ”bullfest” kallade man budgeten även för ”sockerchock”, vilket gör att man genast kommer att tänka på en annan visdiktare – Alice Tegnér.

En sockerbagare här bor i staden,
hon bakar kakor mest hela dagen.
Hon bakar stora, hon bakar små,
hon bakar några med socker på.

Gu´så sött!

Lämna en kommentar

Filed under Kultur

Kommentera

